|  | Soubor vznikl jako ČMUKAŘI OB 
                  Modřišice, od 1997 Turnov. Vůdčí postavou byl Jaroslav Ipser, 
                  po několika letech i Daniela Weissová a později Romana 
                  Zemenová – všichni setrvávají. Za 36 let vytvořili šedesátku 
                  drobnějších i větších kusů sdružených do 45 inscenací. V 
                  prvých 3 letech 15, v 80. Letech průměrně ročně 2, od roku 
                  1990 1. Většinou dvou, někdy tří a výjimečně vícečlený soubor 
                  hrává pro všechny věkové kategorie kolem 50 představení ročně. 
                  Nespecializují se na určitý, předem daný druh loutek, nýbrž 
                  hledají pro vyjádření svých záměrů optimální prostředky. Někdy 
                  jsou to marionety na drátě, maňásci, tyčové loutky či 
                  manekýni, někdy metaforicky využívané předměty. V hlavním programu LOUTKÁŘSKÉ 
                  CHRUDIMI se poprvé objevili v roce 1982 se svou devátou 
                  inscenací, Dračími pohádkami, a hned za ni obdrželi cenu 
                  (stejně jako ještě 4x), následoval 1984 Vodník, 1985 Frejíř, 
                  1986 Jak Kašpárek… Po létech zrání triumfovali svým vrcholným 
                  „triptychem“ Lárk íčičok (1991), Léčba neklidem (1992) a 
                  Medvídek Pú nebo tak nějak (1993). V něm rozvinuli na látkách 
                  moderních pohádek či povídek své cítění „suchého“ humoru. V 
                  následující období, v němž D. Weissovou převážně zastoupila 
                  Romana Zemenová, vznikly inscenace využívající poznaných 
                  principů a nabytých dovedností především hereckých a 
                  loutkohereckých: Dobrá rána (1994), 7 trpaslíků a Sněhurka 
                  (1996), Kašpárek chodí pěšky (1999). Znovu si též na LCH 
                  zopakovali starší inscenace: Sadoděde, Sadoděde (1997, původně 
                  1988) Pletené pohádky (2000, vznik 1982), Dračí pohádky (2002, 
                  vznik 1982) Kam se poděly kočičí jazýčky (2003) a v doplňkovém 
                  programu Medvídek Pů nebo tak nějak,2005 Pustý les, spolupráce 
                  s Jiřím Polehňou, 2006 Tajemství pohádkových knížek, rovněž s 
                  Jiřím Polehňou, 2007 ZvYřátka za to nemůžou, 2009 Za každým 
                  rohem Jeskyňka, 2011 60. LCH Medvídek Pů nebo tak nějak, 2012 
                  Hloupé království, doplňkový program. Od roku 2012 vedou 
                  dílnu pro veřejnost Vyrob si svoji loutku. Hráli též na všech 
                  6/S/hledáních, Přeletu nad loutkářským hnízdem, Faustování, 
                  Čechově Olomouci, Litvínovském festivalu loutek, FEMADu, 
                  Jiráskově Hronovu, Kopřivě, jako host na Kaplickém divadelním 
                  létě, Scénické žatvě v Martině aj. Vystupovali též v NDR, 
                  Bulharsku, Maďarsku, Portugalsku, Francii, Španělsku, Polsku, 
                  Indii , SRN a Luxembourgu. Záhy začali Čmukaři rozvíjet své 
                  autorské divadlo – což neznamená, že byli nutně původními 
                  autory, jde o autorství inscenační, tj. takový vstup do 
                  struktury původního textu a jeho převedení na jeviště, kdy by 
                  už nebylo pravdivé, ani slušné uvádět jako autora (jen) autora 
                  předlohy. Po počátečních klasičtějších dramatických textech 
                  pohádkového rázu se brzy přeorientovali spíše na adaptace 
                  textů prozaických. Pohádek se nezříkají dodnes. V jejich rámci 
                  i mimo něj našli od začátku devadesátých let svoji „parketu“ v 
                  anglickém (mnohdy černém) humoru až hororu, absurditě, 
                  anekdotickém nonsensu, v paradoxech života. Čmukaři – 
                  především ústřední dvojice Jaroslav Ipser a Daniela Weissová – 
                  vyzráli jak ve svém herectví gagu, tak v dramaturgickém a 
                  režijním uchopení prozaických předloh, k nimž zejména v 
                  Medvídkovi Pú přidávají navíc i pozoruhodná metaforická řešení 
                  ve scénografii. Čmukaři posunuli v českém LD úroveň 
                  groteskního loutkoherectví a herectví. |  |